Ιστορία

 

Η ιστορία του λιμανιού του Ηρακλείου ξεκινά από την απώτερη αρχαιότητα, την εποχή του Μινωικού Πολιτισμού και εκεί φαίνεται ότι υπήρχε κάποιο επίνειο της Κνωσσού που βρίσκονταν στην Αμνισσό, όπως επίσης στον Πόρο και την Απολλωνία (σημερινή Αγία Πελαγία). Η Κρήτη λειτούργησε τότε ως η «Πύλη» που ένωνε την Ανατολή με τη Δύση. Τα μεγάλα παλάτια της Κνωσού αποδεικνύουν τη δύναμη του Μινωικού κράτους που η ακμή του στηριζόταν στο θαλάσσιο εμπόριο.

Αργότερα επί Αραβοκρατίας, η οικονομία της Κρήτης ήταν αυτόνομη, γεγονός που συντέλεσε στην ανάπτυξη του εμπορίου και πιθανότατα να έγιναν σοβαρές εργασίες για την κατασκευή εγκαταστάσεων υποδομής και αποθηκών στο λιμάνι του Ηρακλείου.

Στη διάρκεια της δεύτερης Βυζαντινής Περιόδου, η κρητική οικονομία αναπτύχθηκε αργά αλλά σταθερά και ο Χάνδακας που ήταν πλέον πόλη με αστική οργάνωση προστατευόταν απο ισχυρό φρουριακό συγκρότημα και είχε οργανωμένο λιμάνι, από το οποίο γινόταν η διεξαγωγή του εμπορίου με τις εκτός Κρήτης αγορές.

Σημασία ωστόσο ιδιαίτερη παίρνειαργότερα, ως πρωτεύουσα της βενετοκρατούμενης Κρήτης και το μεγαλύτερο συγχρόνως κάστρο της. Η θέση του στο κέντρο βάρους περίπου του νησιού, θα πρέπει να έπαιξε μεγάλο ρόλο στη καθιέρωσή του ως κυριότερου εμπορικού και πολεμικού λιμανιού της Κρήτης και ενός από τα μεγαλύτερα της ανατολικής Μεσογείου.

Με την εγκαθίδριση της Βενετοκρατίας, οι βενετοί που ήταν ναυτικός λαός και ενδιαφέρονταν για το εμπόριο, ήταν οι Έμποροι των Εθνών, έπρεπε να οργανώσουν την Κρήτη έτσι ώστε να εξυπηρετεί τη Βενετία και κύρια επιδίωξή τους ήταν να έχει ένα εμπορικό, εξαγωγικό και διαμετακομιστικό κέντρο, ακριβώς στο σταυροδρόμι των όλων των εμπορικών δρόμων της Ανατολής. Ο Χάνδακας αναπτύσεται ταχύτατα και οι Βενετοί λένε για το λιμάνι της πόλης 'Portus Candide est quasi anima et civitatis et insule' δηλαδή το 'λιμάνι του Χάνδακα είναι σαν την ψυχή και για την πόλη και για τη νήσο'.

Κατά τους δύο τελευταίους αιώνες της Βενετοκρατίας, υπήρξε το σημαντικότερο λιμάνι όλης της ανατολικής Μεσογείου. Οργανώθηκε επίσης ώστε να λειτουργήσει ως ο σημαντικότερος ναύσταθμος του πολεμικού στόλου της Γαληνοτάτης στην περιοχή και για το λόγο αυτό κατασκευάστηκαν τα νεώρια.Αλλά το εντυπωσιακότερο κτίσμα ήταν ασφαλώς το Φρούριο στη θάλασσα, ο Κούλες όπως επικράτησε να ονομάζεται.

Κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, γίνονταν κυρίως επισκευαστικές εργασίες στην οχύρωση της πόλης και το λιμάνι.

history01.jpg

Βιβλιογραφία:

  • Θαλασσινή Τριλογία του Χάνδακα, Χρυσούλα Τσομπανάκη
  • Εγκυκλοπαίδεια Δομή.

FinalOLH_ARTWORK2.jpg

http://www.poseidonmedii.eu/

ΝΕΑ

ΧΑΡΙΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΝΑ ΣΠΙΤΙ

  περισσότερα

Συνάντηση με θέμα την αξιοποίηση της Ελεύθερης Ζώνης του λιμένα Ηρακλείου

  περισσότερα

Σε άριστο κλίμα η συνεργασία της Celestyal Cruises με τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου

  περισσότερα

ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΙΣ - ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ Ο.Λ.Η. Α.Ε. ΜΕ ΤΟΝ ΓΕΝΙΚΟ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (GDPR) ΚΑΙ ΑΝΑΘΕΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (DPO)

  περισσότερα

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ Ο.Λ.Η. Α.Ε. ΓΙΑ ΤΡΙΑ ΕΤΗ

  περισσότερα

city-guide-icon.png city-guide-icon-text.png city-guide-googleplay.png city-guide-appstore.png

logo_filoxenia.jpg